Durant la sessió d’avui de didàctica del coneixement del medi social, hem treballat els continguts, els objectius i les capacitats del currículum.
Què és el currículum?
El currículum educatiu (del llatí currere, cursa) és el conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació de cada matèria que s'ensenyen en un programa educatiu, usualment d’educació formal.
Per tant, el currículum és un document flexible, que recull diferents aspectes que es treballen en l’educació formal. La finalitat del currículum del segon cicle d’Educació Infantil, segons el Decret 181/2008, de 9 de setembre, publicat el 16 de setembre de 2008 al DOGC número 5216; és contribuir al desenvolupament emocional i afectiu, físic i motor, social i cognitiu dels infants en col·laboració amb les seves famílies, proporcionant-los un clima i entorn de confiança on se sentin acollits i amb expectatives d'aprenentatge.
Aquest document presenta diferents elements: Primerament, les capacitats, aquestes tenen un caràcter interdisciplinari, és a dir, fan referència a tots els continguts de les àrees i els criteris d’avaluació. El desenvolupament de les capacitats és el resultat del que s’aprèn. En segon lloc, els objectius, que contribueixen a desenvolupar en l’alumne/a les capacitats. I, el que permetrà assolir els objectius són els continguts per treballar a l’aula, aquests estan vinculats a tres àrees de coneixement i experiència: l’àrea de descoberta d’un mateix i dels altres, l’àrea de descoberta de l’entorn i l’àrea de comunicació i llenguatges. Aquesta estructura ajudarà a sistematitzar i planificar l’activitat docent.
Un mestre/a ha de tenir present el currículum a l’aula per tal de realitzar una bona programació, aplicar els mètodes adients i organitzar els recursos al dissenyar una activitat. Així doncs, els infants percebran que són capaços d’aprendre i sentiran cada cop més la seva autonomia, aprendran a pensar i a comunicar-se, tindran iniciativa i descobriran alhora conviure amb l’entorn.
Per tant, sempre hauríem de tenir present el currículum i adaptar-ho a les necessitats dels infants per tal d’interioritzar millor els aprenentatges. Depèn de nosaltres que els infants es desenvolupin d’una manera o d’una altra, la nostra tasca és clau. Som nosaltres les que portem el currículum a les aules i les que tenim a l’abast que els infants aprenguin i es desenvolupin de la millor manera possible.
Aquesta classe magistral m’ha servit per reflexionar com a mestra d’Educació Infantil, ja que hem de pensar en la manera més adient d’enfocar les activitats amb els infants. Hem de ser conscients del que fem, de com ho fem i del perquè ho fem.
No hay comentarios:
Publicar un comentario