jueves, 8 de diciembre de 2011

Conferència; L’Escola Bressol i l’Educació per a la Sostenibilitat, un amor a primera vista?

La conferència es va iniciar amb una reflexió sobre les conseqüències de la festa major de la UAB. Personalment, només trepitjar la universitat vaig sentir vergonya, cada passa que donava era pitjor que l’anterior, tot estava ple de deixalles, residus i brutícia. Precisament, aquesta xerrada tractava sobre la sostenibilitat, l’educació ambiental, el reciclatge, i sobre com treballar amb els infants una educació per a la sostenibilitat. Per tant, la conferència es va convertir en una bona lliçó, i em vaig poder plantejar qüestions sobre l’educació com; Quins són els valors que estem donant en les futures generacions? Quina societat estem construint? Com podem canviar aquesta situació des del món de l’educació?       


                                                                                                 FM UAB 2011

Com a futures educadores, tenim l’oportunitat de treballar amb els infants una educació per a la sostenibilitat que, com va dir Rosa M. Tarín; “és aquella que pretén comprometre les persones en la reflexió crítica de les seves accions i dels estils de vida actuals, per tal que siguin capaces de prendre decisions que ajudin a crear un món més sostenible”.  I per altra banda, l’Educació Ambiental, segons Neus Sanmartí, és entesa com la “capacitació per a l’acció conscient, tant individual com col·lectiva en favor de la sostenibilitat”, és a dir, a l’hora de buscar la manera d’invertir les tendències ambientalment insostenibles presents en la nostra societat, és imprescindible actuar en el camp de l’EDUCACIÓ AMBIENTAL, a fi d’establir en la societat un sentit cívic i ètic de coresponsabilitat ambiental i de ser constant envers les generacions posteriors, sense el qual les iniciatives ambientals, difícilment podrien arribar a tenir a la llarga resultats favorables.


Per tant, el factor fonamental per avançar cap a la sostenibilitat ambiental, econòmica i social és, sens dubte, l’educació i la conscienciació de la població sobre els problemes ambientals. Si des de les escoles treballem aquesta conscienciació sobre el medi, no només en les etapes d’infantil, secundària o d’estudis superiors, sinó que també des de les Escoles Bressol, podrem afavorir la responsabilitat amb el nostre entorn i d’aquest mode, estarem millorant el nostre futur.

Per a treballar l’educació per a la sostenibilitat a l’Escola Bressol, hem d’intentar oferir espais d’interacció, potenciant un context on s’estimuli la diversitat, que li permeti a l’infant ser ell mateix i saber conviure amb el món. L’infant s’ha de sentir acollit, respectat i valorat per a poder avançar en el seu aprenentatge, i construir els seus propis coneixements. D’altra banda, també hem d’oferir espais per a les activitats que motivin l’aprenentatge dels infants i els hi produeixi interès, on puguin experimentar, investigar i fer hipòtesis a partir de materials naturals del nostre entorn, ja que així els aproparem al medi i aprendran a respectar-lo.

Un clar exemple d’activitat és la que hem portat a terme nosaltres en Medi Natural; la tasca de cuidar un insecte pal. Aquesta activitat permet als infants treballar amb un ésser viu del medi, on ells són els responsables i s’han d’informar-se sobre la seva alimentació i el seu ambient, per tal de vetllar per la seva supervivència. D’aquesta manera, poden adquirir una consciència de l’entorn i de respecte pel medi.

Aquesta conferència m’ha semblat molt interessant ja que m’ha aportat coneixements que em poden ser útils en el meu futur professional. Rosa M. Tarín, ens ha mostrat un gran ventall d’idees molt innovadores i apropiades per a treballar la sostenibilitat a l’escola Bressol, i així transmetre als infants el respecte cap al medi ambient.
A continuació adjunto el link d’una escola verda creada per la UAB; l’Escola Bressol Gespa, que forma part del Programa d’Escoles Verdes. L’interès d’aquest programa es troba en la sensibilització de tota la comunitat educativa vers el seu entorn. És un dels exemple que ens va mostrar Rosa M. Tarín.

Per concloure vull tornar a remarcar que, l’educació per a la sostenibilitat de les futures generacions durant el seu període de formació escolar és clau, ja que si des de ben petits formem ciutadans respectuosos amb l’entorn, possiblement estarem millorant el futur de la nostra societat.


No hay comentarios:

Publicar un comentario